Review What works on Wall Street; voor de echte data liefhebbers

Wat is nou een goede strategie? Die vraag krijg ik vaak. Wat werkt wel en wat werkt nou niet? James O’Shaughnessy legt het uit in zijn boek What works on Wall Street. In deze review gaan we in op het boek What works on Wall Street en wat je ervan kan verwachten. Want voor de ene belegger kan dit hét boek zijn en voor de ander weer totaal niet.

What works on Wall Street review

Ben jij al redelijk bekend met de cijfers van een bedrijf? En hoe je moet waarderen? Zoals de pe ratio en de winstmarge? En vind je dat super interessant? Dan is What works on Wall Street echt hét boek voor jou. Persoonlijk ben ik zo’n persoon en voor mij is dit misschien wel het beste beleggersboek dat ik tot nu toe heb gelezen. James O’Shaughnessy gaat in op enorm veel ratio’s zoals price to sales, price to book, price to earnings en laat jou zien welke ratio’s nou écht belangrijk zijn voor een goed rendement. En hij stopt daar niet, hij vergelijkt dit ook nog eens met de brede Amerikaanse markt en weegt ook nog af hoeveel risico je neemt. Elke pagina zit bomvol informatie en data, heerlijk. Hij combineert ook verschillende ratio’s om uit te komen op een aantal beleggingsstrategieën met het beste rendement afgezet tegen een acceptabel risico. Hiermee laat hij zien dat er beleggingsstrategieën zijn die een lager risico hebben maar toch een hoger rendement geven. Het boek oogt wat oud, maar de informatie is nog steeds actueel en erg waardevol voor elke fundamentele belegger.

Beleggen en risico staan niet altijd in verband.

James laat zien hoe dat zit.

De auteur

James O’Shaughnessy is een oude rot in het vak en is groot geworden in de tijd dat computers hun opmars maakten. Door het gebruik van computers konden grote hoeveelheden data geanalyseerd worden én kon in het verleden gekeken worden. James is daarom ook een échte data-analist maar kan het wel helder verwoorden. James O’Shaughnessy is tegenwoordig eigenaar van een investeringsfonds die uitsluitend handelt volgens de methode zoals die in het boek beschreven wordt. Hij doet dus ook echt wat hij zegt. Sinds 2003 heeft hij een rendement van 462% terwijl de brede Amerikaanse aandelenmarkt een rendement heeft behaald van 147%.

De lessen uit What works on Wall Street

Het is een enorm leerzaam boek en dit zijn voor mij de belangrijkste lessen:

What works on Wall Street kopen?

Voor iedereen die graag belegt op basis van indicatoren is dit boek erg geschikt. What works on Wall Street is ook fijn als je meer wilt weten over deze indicatoren en welke wel en welke niet goed werken. Je moet dan wel om leren gaan met een stock screener maar in mijn ogen is dat voor iedereen mogelijk. James laat in What works on Wall Street goed zien hoe je een bovengemiddeld rendement kan behalen met minder risico en hij ondersteunt dat ook nog eens met enorm veel data!

Hierdoor is het boek wel wat minder inspiratievol. Het zijn vooral veel grafieken en tabellen (voor sommigen zoals ik kan dat erg interessant zijn). Lees je liever een boek met een goed verhaal? Dan is dit niet geschikt voor je. Omdat de indicatoren best wat kennis vragen, is dit niet echt geschikt voor een beginner maar goed te doen voor beleggers met enige ervaring.

ps. Dit is misschien wel het beste boek dat ik heb gelezen over beleggen. De prijs is niet mals maar je krijgt er ongelofelijk veel waarde voor terug.

Boekreview review what works on wall street james o'shaughnessy

Is dit niet het boek dat je zoekt? Ik heb een aparte pagina met andere boekreviews